Logo der Universität Wien

Publikationen Mag. Christine Heidinger

2017

Abels, S., Heidinger, C., Koliander, B., & Plotz, T. (2017). Neon ist doch eine Farbe! Ein Unterrichtsgespräch über den Atombau. In Ch. Maurer (Hrsg.). Implementation fachdidaktischer Innovation im Spiegel von Forschung und Praxis: Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik, Jahrestagung in Zürich 2016 (Band 37, S. 356-360). Universität Regensburg.

Pany, P., Heidinger, C. (in press) Useful plants as potential flagship species to counteract plant blindness. In Hahl, K., Juuti, K., Lampiselkä, J. Uitto, A., Lavonen, J. (Eds.) Cognitive and Affective Aspects of Science Education (pp. 135-149). Springer.

Nowak, E., Wenzl, I., Heidinger, C. & Pany, P. (2017). Kompetenzorientierung in der neuen Reifeprüfung im Fach Biologie und Umweltkunde. Plus Lucis, 1, 11-13.

2016

Heidinger, C. (2016). Authentisches Forschendes Lernen in Student-Scientist-Partnerships. SchülerInnen forschen mit BiowissenschaftlerInnen. In D. Kergel, & B. Heidkamp (Hrsg.), Forschendes Lernen 2.0 : Partizipative Lernprozesse zwischen Globalisierung und medialem Wandel (S. 275-309). Heidelberg: Springer VS.

Scheuch, M., & Heidinger, C. (2016). Conflicts between Learning in Natural History Museum and School. In International Conference New Perspectives in Science Education: Conference Proceedings (Band 5, pp. 628-631). Limena: Libreriauniversitaria.it Edizioni -Webster.

Wenzl, I., Heidinger, C., & Pany, P. (2016). Participatory Development of Competence-oriented Examinatin Tasks with Biology Teachers as Large Scale Professional Development Initiative. In International Conference New Perspectives in Science Education: Conference Proceedings (Band 5, S. 461-465). Limena: Libreriauniversitaria.it Edizioni -Webster.

2015

Heidinger, C., & Radits, F. (2015). Einblicke in die Erkenntnisgewinnung in der Biologie in Forschungs-Bildungs-Kooperationen. In M. Hammann, J. Mayer, & N. Wellnitz (Hrsg.), Lehr- und Lernforschung in der Biologiedidaktik (Band 6, S. 75 - 88). Innsbruck: StudienVerlag.

Pany, P., & Heidinger, C. (2015). Nutzpflanzen als „Türöffner“ für die Vermittlung botanischer Inhalte – Häufigkeitsverteilungen von Interessenprofilen als Hilfe für die Planung von Botanik-Unterrichtseinheiten. In D. Krüger (Hrsg.), Erkenntnisweg Biologiedidaktik (Band 13, S. 25 - 40).

Pany, P., & Heidinger, C. (2015). Uncovering patterns of interest in useful plants – Frequency analysis of individual students’ interest types as a tool for planning botany teaching units. Multidisciplinary Journal for Education, Social and Technological Sciences, 1(1), 15 - 39.

2014

Heidinger, C., Amon, H., & Walenta-Draxler, V. (2014). Pollen im Zeugenstand – Authentisches Forschendes Lernen im Feld der Forensischen Palynologie. Zeitschrift für den mathematischen und naturwissenschaftlichen Unterricht (MNU), 67, 328-332.

Amon, H., Wenzl, I. & Heidinger, C. (2014). Pollen Exposes Food Fraud in Honey – Authentic Inquiry Learning in the Field of Palynology. In: Bolte, C., & Rauch, F. (Eds.). Enhancing Inquiry-based Science Education and Teachers’ Continuous Professional Development in Europe: Insights and Reflections on the PROFILES Project and other Projects funded by the European Commission. Berlin: Freie Universität Berlin (Germany) / Klagenfurt: Alpen-Adria-Universität Klagenfurt (Austria), 207-209.

2012

Heidinger, C., Höll, M., Scheuch, M. & Radits, F. (2012). Students’ motivation to engage in student-scientist-partnerships. Paper presented at the 9th Conference of European Researchers in Didactics of Biology (ERIDOB). Berlin, Germany (17.-21.09.2012).

Heidinger, C. & Radits, F. (2012). Authentic Inquiry Learning: Students and Scientists “On Equal Terms”. In C. Bruguiére, A. Tiberghien, P. Clément, J. Viiri & D. Couso (Eds.), EBOOK PROCEEDINGS OF THE ESERA 2011 CONFERENCE: Science learning and Citizenship (Vol. Part 13, pp. 52-57). Lyon: ESERA.

Scheuch, M., Heidinger, C., Keller, E. & Radits, F. (2012). Teachers‘ PCK developemt during a professional developement course in ecology. Paper presented at the 9th Conference of European Researchers in Didactics of Biology (ERIDOB). Berlin, Germany (17.-21.09.2012).

2011

Elenskaia, K., Haidvogel, K., Heidinger, C., Doerfler, D., Umek, W. & Hanzal, E. (2011). The greatest taboo: urinary incontinence as a source of shame and emarrasement. The Central European Journal of Medicine, 123, 607-610.

Heidinger, C. & Radits, F. (2011). Authentic Inquiry Learning: Students and Scientists ‘On Equal Terms’. Paper presented at the European Science Education Research Conference 2011 (ESERA). Lyon, France (05.-09.09.2011).

Universität Wien
Porzellangasse 4/2/2
A-1090 Wien
Universität Wien | Universitätsring 1 | 1010 Wien | T +43-1-4277-0